Motivation
Sundhed & træning

Find motivation til at træne

Motivation
Du kender det sikkert alt for godt. Du burde tage til træning, men sofaen er mere fristende. Og undskyldninger står i kø for at blive hjemme, da du mangler motivationen til at komme ned i træningscenteret.
Her giver jeg mine råd til at finde motivation til at træne.

Find din træningsform

Det er nemmere, at finde motivation til træning ved at finde en eller flere trænings former, som du synes er sjovere. Find en træning der har din interesse. Det kan fx. Være svømning, dans, yoga, klatring, styrketræning eller fodbold – Den mest effektive træning er den du kommer af sted til. 🙂

Lav gode rutiner

Hver gang du kommer hjem fra træning kan det være en hjælp, at pakke din træningstaske, så den klar til næstegang du skal træne. Det kan være med til, at gør du det nemmere for dig at komme ud ad døren. Brug evt. din kalender i din mobil til at sætte faste trænings dage. Fx træner jeg mandag, onsdag og fredag og i min kalender er det sat som en aftale med mig selv. For at motiver dig selv til at træne kunne det være, at “belønne” dig selv med fx. noget nyt trænings tøj, din ynglings parfume når du fx. har været afsted fx 8 gange på en måned.

Træningsmakker

Nogen har glæde af en træningsmakker, hvor i kan hjælpe hinanden til at komme afsted. Du har sværere ved at blive hjemme hvis du skal brænde din makker af. For mig virkede det ikke med en træningsmakker, pga skiftende arbejdstider. Men skiftede til et seriøst trænings miljø, hvor folk træner seriøst og ikke kommer for at tage selfie eller tjekke om make up sad rigtigt. Hvilket havde en stor effekt på min motivation, at jeg valgte et center, hvor holdning lå i luften, de mennesker der kom i centeret, kom for at træne ikke for at se godt ud når de træner.

Sæt mål for din træning

Uanset hvad du drømmer om, skal målet være realistisk og du skal kunne se dig selv nå målet. Hvis du sætter en dato på dit mål bliver det nemmere at forholde sig til. ”Jeg vil tabe mig til sommer” er eks. på et mål, der nemt løber ud i sandet, da det ikke er specifik i forhold til hvad dit mål er med din træning og hvornår du gerne vil nå dit mål.
Specifikt – Hvad vil jeg opnå? Tabe x kilo ved, at træne fitness to gange ugen de næste 6 måneder.
Målbart – Hvordan vil du måle fremgangen? Her kan et målebånd være en hjælp, da det kan afslører, hvor mange cm du svinder/vokser. Eller måling af fedtprocent, da det er en god metode til, at afslører, hvor meget fedt eller muskelmasse, du har tabt/taget på.
Attraktivt – Er det vigtigt for mig? Spørg dig selv, hvorfor dit mål er vigtigt for dig. – At du ikke bliver træt, når du leger med dine børn?? Hvad vil betyde for dig at nå målet? – Er det fordi, du efterhånden ikke er tilfreds med det du ser i spejlet?
Realistisk – Kan det lade sig gøre? Er du parat til ændre livsstil dvs. kost og træningsvaner for at nå dit mål?
Tidsbestemt – hvad er deadline? Sæt altid en dato på dit mål.

For at en livsstilsændring holder på lang sigt, er det vigtig at motivationen kommer indefra. Vi mennesker motiveres af ydre og indre faktorer. Ydre faktorer er fx. konkrete fysiske resultater. Indre motivation er når du har lyst til at gøre noget fordi det interesserer dig og du selv har valgt det. Når du har lysten til at ændre livsstil er chancen for at nå dit mål større.
.

Previous Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply