sundhedstips

Find motivation til at træne

motivationMotivation er forsvundet med solen og sofaen er mere fristende end turen til trænings centeret. Undskyldningerne står i kø for at blive hjemme, da du mangler motivationen til at komme ned i træningscenteret. Her giver jeg mine råd til at finde motivation til at træne.

Find din træningsform

Det er oftest nemmere, at finde motivationen til, at være fysisk aktiv ved at finde en eller flere trænings former, som du synes er spændende. Sundhedsstyrelsen anbefaler voksne, at være fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Find en træningsform, der har din interesse. Det kan fx. Være svømning, dans, yoga, klatring, styrketræning eller fodbold – Den mest effektive træning er den du kommer af sted til. 😉

Lav gode rutiner

Hver gang du kommer hjem fra træning kan det være en hjælp, at pakke din træningstaske , så den klar til næstegang du skal træne. Det kan være med til, at gør det nemmere for dig at komme ned i træningscenteret.
Brug evt. din kalender i din mobil til at sætte faste trænings dage. Fx træner jeg mandag, onsdag og fredag og i min kalender er min træning sat som en aftale med mig selv. For at motiver dig selv til at træne kunne det være, at “belønne” dig selv med fx. noget nyt trænings tøj, din ynglings parfume osv. når du fx. har været afsted fx x gange på en måned.

Træningsmakker

Nogen har glæde af en træningsmakker, hvor i kan hjælpe hinanden til at komme afsted. Du har sværere ved at blive hjemme, hvis du skal brænde din makker af. For mig virkede det ikke med en træningsmakker, pga skiftende arbejdstider. For nogen kan være, at skrifte til et andet trænings center hvor der trænes seriøst. Hvilket kan have en stor effekt på din motivation, at vælge et center, hvor der trænes seriøst.

Sæt mål for din træning

Uanset hvad du drømmer om, skal målet være realistisk og du skal kunne se dig selv nå målet. Hvis du sætter en dato på dit mål bliver det nemmere at forholde sig til. ”Jeg vil tabe mig til sommer” er eks. på et mål, der nemt løber ud i sandet, da det ikke er specifik i forhold til hvad dit mål er med din træning og hvornår du gerne vil nå dit mål.
Specifikt – Hvad vil jeg opnå? Tabe x kilo ved, at træne fitness to gange ugen de næste 6 måneder.
Målbart – Hvordan vil du måle fremgangen? Her kan et målebånd være en hjælp, da det kan afslører, hvor mange cm du svinder/vokser. Eller måling af fedtprocent, da det er en god metode til, at afslører, hvor meget fedt eller muskelmasse, du har tabt/taget på.
Attraktivt – Er det vigtigt for mig? Spørg dig selv, hvorfor dit mål er vigtigt for dig. – At du ikke bliver træt, når du leger med dine børn?? Hvad vil betyde for dig at nå målet? – Er det fordi, du efterhånden ikke er tilfreds med det du ser i spejlet?
Realistisk – Kan det lade sig gøre? Er du parat til ændre livsstil dvs. kost og træningsvaner for at nå dit mål?
Tidsbestemt – hvad er deadline? Sæt altid en dato på dit mål.

For at en livsstilsændring holder på lang sigt, er det vigtig at motivationen kommer indefra. Vi mennesker motiveres af ydre og indre faktorer. Ydre faktorer er fx. konkrete fysiske resultater. Indre motivation er når du har lyst til at gøre noget fordi det interesserer dig og du selv har valgt det.
Når du har lysten til at ændre livsstil er chancen for at nå dit mål større.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply